Kuvagalleria

Kesäretki Ylivieskaan ja Nivalaan 7.8.2022

Ylivieskan ja Nivalan kesäretkelle osallistui yhteensä 22 lottaa, pikkulottaa, yhdistyksen jäsentä ja heidän perheenjäseniään ja tuttavia.

Kesäretken ensimmäisenä ohjelmana oli opastettu vierailu ja tutustuminen lasitaiteilija Heikki Ulvin lasiateljeehen kakkukahveineen. Seuraavaksi ohjelmassa oli vierailu vuonna 1912 rakennettuun Havulan Huvilan kotimuseoon, jossa oli noin tunnin mittainen opastettu esittely jugendtyyliseen asuinhuvilaan alkuperäisine sisustuksineen ja irtaimistoineen.

Havulan Huvilan vierailun jälkeen siirryimme Kalajoen hiekkasärkkien kauniin maisematien kautta Tapion Tupa -ruokaravintolaan, jossa nautimme herkullisen noutopöytälounaan jälkiruokineen.

Noin puolentoista tunnin ruokailun jälkeen siirryimme hiekkasärkkien lähellä sijaitsevaan Kalajoen kesäteatteri - Teatteri Willi Lakeuteen, jossa 450-paikkainen katettu katsomo kutsui meitä Maria Jotunin kirjoittaman klassikkokomedian Miehen kylkiluu -kesäteatteriesityksen pariin. Teatteriesityksen väliajalla meille tarjoiltiin kahvi ja maukas kahvipulla.

Matka tehtiin Oulaisten Liikenteen normaalikokoisella isolla linja-autolla, jossa oli riittävästi väljyyttä kaikille. Sää suosi meitä koko matkamme ajan ja erityisesti kesäteatterin aikana vallitsi huomattavan lämmin kesäillan tuntu.

******************************

Waltakunnalliset Weteraanikonepäivät Wanha Woima -yleisötapahtuma 8.-10.7.2022 Oulaisten Törmänhovin ja perinnekeskuksen alueilla

Maamoottoreista valtakunnalliseksi perinnetapahtumaksi laajentunut tapahtuma järjestettiin perinteiseen tapaan kaksi viikkoa juhannuksesta. Kolmipäiväiset konepäivät ajoittuvat 8.-10.7.2022 väliselle ajalle ja tapahtuma järjestettiin nyt 29. kerran. Joka vuosi ohjelma rakentuu tietyn teeman ympärille. Vuonna 2022 tapahtumaan osallistui noin 19 000 kävijää.

Oulaisten Seudun Lottaperinneyhdistys ry sai tilaisuuden osallistua tapahtumaan järjestämällä oman osaston ns. Koskelan taloon. Koskelan talossa oli lotta-aiheisten tarvikkeiden myyntiä, kahvinkorvikemaistiaiset ja yhdistyksen toiminnan esittelyä. Lisäksi tilassa oli nähtävillä myös normaalikokoinen lottapuku mallin yllä. Kahvinkorvikkeen maistajia kävi yhteensä 1 217 henkilöä. Lisäksi osastolla oli myytävänä Lottamuseosta tilattuja lottapastilleja ja lottatulitikkuja. Myytävänä oli myös "Lotta-lauluja" -kirjoja ja "Kansalaisjärjestöt, Naiset ja Sota" -kirjoja. Joka päivä oli kaksi lottaa tai pikkulottaa esittelemässä yhdistyksen toimintaa sekä kertomassa lottien ja pikkulottien elämästä ja kokemuksista sota-ajan Suomessa.

Tärkeintä osastolla olivat kuitenkin lotat ja pikkulotat, jotka tarjosivat kahvinkorviketta ja möivät edellä mainittuja tuotteita. Tämän ohella he saivat vastata koko kolmen päivän ajan monenlaisiin kysymyksiin omista työtehtävistään ja kokemuksistaan sota-ajan elämässä. Kaikenikäiset ihmiset olivat erittäin kiinnostuneita lottien ja pikkulottien elämästä ja kokemuksista sota-ajan Suomessa ja elämässä.

*******************************

Oulaisten Seudun Lottaperinneyhdistyksen kesäretki Kalajoelle 8.8.2021. Yksi kesäretken kohteista oli lasitaiteilija Heikki Ulvin ateljee Kalajoen Plassilla, jossa kuva on otettu.