Tapahtumat

Kokouksessa mm. päätettiin kesällä 2021 järjestettävistä seuraavista Lotta Svärd 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumista:

-Osallistutaan Oulaisten Weteraanikonepäivät Wanha Woima -yleisötapahtumaan 9.-11.7.2021 järjestämällä alueella olevalle vanhalle Käpylän koululle oma lottaosasto.

-Järjestetään kesäretki Kalajoelle 8.8.2021, jossa on opastetut vierailut lasitaiteilija Heikki Ulvin lasiateljeehen ja vuonna 1912 rakennettuun Havulan Huvilan jugendtyyppiseen kotimuseoon. Lisäksi noutopöytälounaan jälkeen on Maria Jotunin kirjoittama klassikkokomedia Miehen kylkiluu -kesäteatteriesitys.

Hallituksen kokous tiistaina 15.6.2021 Juhlapalvelu Ruustinnanhovissa Haapavedellä. Kuvassa vasemmalta: Hilkka Kuusisto, Tuula Aitto-oja, Lea Honkala, Anneli Pietarila, Airi Metsäsissi ja Rauha Laitinen. Kuva Eeva Heiska.

Waltakunnalliset Weteraanikonepäivät Wanha Woima -yleisötapahtuma 9 -11.7.2021 Oulaisten Törmänhovin ja perinnekeskuksen alueilla

Maamoottoreista valtakunnalliseksi perinnetapahtumaksi laajentunut tapahtuma järjestettiin perinteiseen tapaan kaksi viikkoa juhannuksesta. Kolmipäiväiset konepäivät ajoittuvat 9 -11.7.2021 väliselle ajalle ja tapahtuma järjestettiin nyt 28. kerran. Joka vuosi ohjelma rakentuu tietyn teeman ympärille. Tänä vuonna tapahtumaan osallistui noin 16 000 kävijää.

Oulaisten Seudun Lottaperinneyhdistys ry sai tilaisuuden osallistua tapahtumaan järjestämällä oman osaston Käpylän vanhan koulun näyttelytilaan. Tilassa oli nähtävillä vitriineissä erilaisia lotta-ajan tarvikkeita, kuten lautasia, kahvikuppeja, palkintoja urheilukilpailuista, käsin tehty lottapukuinen nukke, olkikengät, hihanauhoja, lottamerkkejä, kirjoja, lehtiä ja lehtisiä. Lisäksi tilassa oli myös normaalikokoinen lottapuku mallin yllä.

Lottaosastolla oli kahvinkorvikemaistajaiset ja kahvinkorviketta maisteli lähes 400 kävijää koko kolmen päivän aikana. Lisäksi osastolla oli myytävänä Lottamuseosta tilattuja lottapastilleja ja lottatulitikkuja. Myytävänä oli myös "Lotta-lauluja" -kirjoja ja "Kansalaisjärjestöt, Naiset ja Sota" -kirjoja. Lottapastillit ja lottatulitikut loppuivat auttamattomasti kesken jo toisen päivän aamupäivällä, koska emme osanneet varautua osastomme niin suureen suosioon. Kahvinkorviketta kuitenkin riitti jonkin verran vielä kolmannellekin päivälle eli sunnuntaille.

Tärkeintä osastolla olivat kuitenkin lotat ja pikkulotat, jotka tarjosivat kahvinkorviketta ja möivät edellä mainittuja tuotteita. Tämän ohella he saivat vastata koko kolmen päivän ajan monenlaisiin kysymyksiin omista työtehtävistään ja kokemuksistaan sota-ajan elämässä. Kaikenikäiset ihmiset olivat erittäin kiinnostuneita lottien ja pikkulottien elämästä ja kokemuksista sota-ajan Suomessa ja elämässä.

Perjantai 9.7.2021. Osastolla esittelijöinä ja tehtävissä lotta Hilkka Kuusisto, lotta Anna Hakanen sekä yhdistyksen puheenjohtaja Lea Honkala ja sihteeri Eeva Heiska.

Lauantai 10.7.2021. Osastolla esittelijöinä ja tehtävissä lotta Hilkka Kuusisto, lotta Anna Hakanen sekä yhdistyksen sihteeri Eeva Heiska.

Sunnuntai 11.7.2021. Osastolla esittelijöinä ja tehtävissä pikkulotta Anneli Pietarila, yhdistyksen puheenjohtaja Lea Honkala sekä yhdistyksen sihteeri Eeva Heiska.

Kesäretki Kalajoelle 8.8.2021

Kalajoen kesäretkelle osallistui yhteensä 16 lottaa, pikkulottaa, yhdistyksen jäsentä ja heidän perheenjäseniään ja tuttavia.

Kesäretken ensimmäisenä ohjelmana oli opastettu vierailu ja tutustuminen lasitaiteilija Heikki Ulvin lasiateljeehen kakkukahveineen. Seuraavaksi ohjelmassa oli vierailu vuonna 1912 rakennettuun Havulan Huvilan kotimuseoon, jossa oli noin tunnin mittainen opastettu esittely jugendtyyliseen asuinhuvilaan alkuperäisine sisustuksineen ja irtaimistoineen.

Havulan Huvilan vierailun jälkeen siirryimme Kalajoen hiekkasärkkien kauniin maisematien kautta Tapion Tupa -ruokaravintolaan, jossa nautimme herkullisen noutopöytälounaan jälkiruokineen.

Noin puolentoista tunnin ruokailun jälkeen siirryimme hiekkasärkkien lähellä sijaitsevaan Kalajoen kesäteatteri - Teatteri Willi Lakeuteen, jossa 450-paikkainen katettu katsomo kutsui meitä Maria Jotunin kirjoittaman klassikkokomedian Miehen kylkiluu -kesäteatteriesityksen pariin. Teatteriesityksen väliajalla meille tarjoiltiin kahvi ja maukas kahvipulla.

Matka tehtiin Oulaisten Liikenteen normaalikokoisella isolla linja-autolla, jossa oli riittävästi väljyyttä kaikille. Sää suosi meitä koko matkamme ajan ja erityisesti kesäteatterin aikana vallitsi huomattavan lämmin kesäillan tuntu.

Kalajoen kesäretkeläiset yhteiskuvassa Heikki Ulvin Lasiateljeessa.

Kalajoen kesäteatteri-Teatteri Willi Lakeus, näyttämö ennen esityksen alkua.

Linja-autossa.

OHJELMA Kalajoen kesäretkelle 8.8.2021